Voedingtips

Voedingstips

Het is niet altijd eerlijk. Je hebt mensen die alles kunnen eten, maar geen gram aankomen, terwijl anderen maar naar een stuk chocolade hoeven te kijken en gelijk aankomen. Wat hierbij bepalend is, is je stofwisseling. Zelf wanneer je rust, verbruikt iemand met een snelle stofwisseling meer energie.

Over- of ondergewicht door stofwisseling?

Soms hoor je mensen wel eens zeggen dar hun over- of ondergewicht door hun stofwisseling komt. Dit is misschien helemaal niet zo onterecht, want het stofwisselingsproces wordt door verschillende factoren beïnvloed. Gelukkig kun je de snelheid van je stofwisseling wel verhogen! Dit doe je door een aantal leefstijlveranderingen. Versnel jouw stofwisseling met de volgende tips:

Spieren

Spieren verbranden meer energie dan vet, ook als je rust. Krachttraining is perfect om energie te verbruiken, zelfs na de uren van de training.

Cardio 

Cardio is ook een goede manier om je stofwisseling te verhogen. Je krijgt hier geen grotere spieren door, maar een intensieve cardiotraining zorgt ervoor dat je in de uren na de training veel energie verbruikt. Wanneer je de fiets naar je werk neemt, of de trap pakt in plaats van de lift verhoog je je hartslag.

Water drinken

Je lichaam heeft vocht nodig om afvalstoffen aan- en af te voeren. Wanneer je niet genoeg drinkt, wordt je stofwisseling dus vertraagd. Daarnaast blijkt dat wanneer je ijskoud water drinkt, je lichaam hier meer werk mee heeft om te verwerken. Dit versnelt jouw stofwisseling dus ook!

Eten

Het is veel beter om 7 keer op een dag kleine porties te eten, dan drie keer per dag een grote maaltijd. De stofwisseling moet bezig blijven en dit gebeurt alleen wanneer je de motor draaiende houdt. Vooral het ontbijt is erg belangrijk, hierdoor wordt voor de eerste keer op een dag de stofwisseling geactiveerd. Eiwitten zijn erg goed om te eten, omdat ze voor je lichaam moeilijker af te breken zijn dan vet of koolhydraten. Gezonde eiwitten vind je in tofu, eieren, vis, mager rund en varkensvlees, noten, bonen en zuivelproducten.

 

 

Terug naar overzicht